NOS 104
13:09:20
NL wil verbod kauwgom met plastic
Nederland wil dat kauwgom met plastic
niet meer mag worden verkocht.Eenmaal
op straat leidt de kauwgom tot
milieuvervuiling en daarom pleit de
regering bij de Europese Commissie voor
een Europees verbod.
In kauwgom zitten doorgaans
synthetische polymeren.Bij het kauwen
komen microplastics vrij en als mensen
de kauwgom uitspugen komen die in het
milieu terecht.Ze breken pas af na
twintig tot honderd jaar.
Mocht er geen verbod komen,dan wil het
kabinet dat kauwgomfabrikanten betalen
voor het schoonmaken van de straten.De
fabrikanten noemen de plannen
disproportioneel.